söndag 2 februari 2014

Logan's Run (Flykten från framtiden, 1976, DVD, 119 min)

Run Logan, run!

IMDB

Wikipedia


the Players: 
Michael York
Jenny Agutter
Richard Jordan
Peter Ustinov 
Directed by:
Michael Anderson 
Written by:  
David Zelag Goodman
Cinematography by: 
Ernest Laszlo 
Music by: 
Jerry Goldsmith
Set Decoration by: 
Robert de Vestel 
Art Direction by:
Dale Hennesey
Costume Design by: 
Bill Thomas
Film Editing by:
Bob Wyman



Jessica (Agutter) gör här ett av få att sno åt sig lite screen time.

the Plot:

En stad inbyggd av en dom, där människorna lever bekymmerslösa liv med bara en hake. Du lever bara tills att du blir 30 år. Där får vi följa Logan (York) som livnär sig på att likvidera "runner's", dom som likt Carrie i Sex and the City tror på ett liv efter 30 (Kanske är 40 egentligen), men som ni förstår på filmens titel så ska snart jägaren bli jagad.



8 år efter 2001: A Space Odyssey så bjuds vi på modellbyggen alá Thunderbirds.

the Background:

Tillsammans med Soylent Green, så  är Logan's Run en sån där sci.-fi klassiker som jag alltid har velat se men när det väl kommit till kritan, alltid saknat den rätta motivationen för att verkligen fullfölja.

Såklart så är filmen baserad på en bok med samma namn skriven av bland annat en av manusförfattarna till the Twilight Zone. Och vad jag förstår från en snabb titt på Wikipedia så är filmen en grovt avskalad version av boken.

En av scenerna i inledningen visar hur den stora ceremonin "the Carrousel" går till, platsen där man väljer att avsluta sina liv,. För tiden så var det en extremt avancerad stunt där alla inblandade var fästa till linor. Det intressant är att det vi ser är filmat uppochned, och att istället för att flyga uppåt som slutresultatet visar så sänktes istället stuntmännen och kvinnorna nedåt från en stor rigg.


Logan (York) tror sig leva livet men Jessica (Agutter) ska snart få honom på andra tankar.

the Review:

På IMDB så beskrivs staden där Logan och Jessica lever sina liv som en idyll. För mig är en idyll något jag förknippar med landet, och gamla hedliga värderingar (Som förvisso ibland kan upplevas, och troligtvis också vara, relativt motsträviga och trångsynt). Trångsynthet är förvisso ett ord man skulle kunna beskriva Logans hemstad och val av leverne som, men överlag så skulle jag inte välja att kalla det idylliskt med dess plastighet och kalla attityd till människovärden.

Det första som vi också får se i filmen är just en vy över staden. En by som direkt tog mig ur stämningen då modellerna för första gången sedan Team America gör mig påmind om den gamla dock-serien Thunderbirds som jag såg på som liten. Och det är inget gott betyg även om jag ölskar Team America och uppskattar Thunderbirds betydelse i mitt liv (Hade troligtvis inte uppskattat Team America lika mycket utan den - plus att den producerades under tiden där man fyllde rätt "corny" barnunderhållning med en massa dolda politiska budskap och värderingar). 


Produktionsvärdet känns minst sagt ojämnt.

Det andra problemet är när ens huvudkaraktär är en känslolös mördare. Då får man verkligen vara nog med vilken typ av historia man berättare och på vilket sätt man berättar den. Här så får man mer eller mindre bara acceptera det och hänga med på resan.
Ska inte påstå att man inte känner något för Logan (York) men känslorna är nog mer kopplade till att det är Michael York (Han verkar ju som en sympatisk man) som spelar honom än bra berättarteknik.


Allt detta gör att filmens inledning känns oerhört lång och seg, man känner sig inte riktigt delaktig i vad som händer. Vet inte om det är ett tecken på hur uttråkad man är men när väl jagandet på Logan...och Jessica tar vid så börjar man också smälta något för filmen.
Och när man sedan slänger in Peter Ustinov in i mixen, som gör en påmind om hur skådespeleri bör fungera, så börjar man nästan tro att man ser på en spännande film.


the Slutkläm:

Nästan en spännande film. Blir nog slutresultatet. En god grundtanke, framförallt om man ser till boken, men som känns överlag påskyndat och småslarvigt för en tuggummi publik.
Det finns både intressanta och snygga rent visuella inslag samtidigt som det även finns det oinspirerande och fula. Ett måste för Sci-fi fan, men annars så skulle jag hålla mig långt borta ifrån den.


the Betyg: 2 (Gaaaah! Måste snart se en utmanande och inspirerande film annars så kommer jag tappa all kreativitet!)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar