måndag 23 december 2013

Lawrence of Arabia (1962, BD, 216 min)

Vad händer när du sätter ett vapen i handen på en bipolär man?
IMDB

Wikipedia


the Players: 
Peter O'Toole
Alec Guinness
Anthony Quinn
Omar Sharif
Directed by: 
David Lean
Written by:  
Robert Bolt
Cinematography by: 
Freddie Young
Music by: 
Maurice Jarre 
Art Direction by: 
John Stoll
Costume design by: 
Phyllis Dalton
Film Editing by:
Anne V. Coates


the Notis:

Detta är alltså David Leans mastodontklassiker. En så pass erkänd klassiker att jag inte kommer göra någon vidare djupdykning i den. Mer en snabb reflektion över en nästan fyra timmar lång film.
the Plot:

Inte helt oväntat så handlar alltså filmen om T.E Lawrence och om hur han formades som människa och legend under första världskriget.

Storheten i filmen ligger gömt bakom all galenskap.

the Background:

Ytterligare en av dessa mastodontfilms-klassiker från dess stortid under 50 och 60-talet som jag lyckats undgå under alla mina år som filmfantast.

Full proppad med erkända namn som den nyss bortgångne O'Toole, Guinness, Quinn, Sherif och Lean. Och en av Steven Spielbergs absoluta favoritfilmer. Om inte detta lyckas väcka din nyfikenhet som vet jag inte vad.


the Review:


Filmen inleds fantastiskt. Med ett kreativt och storartat foto som verkligen ger en den där sköna storslagna känslan om att man kommer att få vara med om speciellt.

Utan att ha allt för goda förkunskaper om herr Lawrence så får man snabbt bilden av en bildad men opolerad ung man som saknar en ledstjärna i livet. Ett kall som han finner ut i öknen.
Första akten är just så enastående, lärorik och underhållande som man förväntar sig.
Men det är också här, i skiftet till akt två, som filmen sakta tappar mitt intresse. Ungefär i samma takt som Lawrence mister sitt förstånd.

Omar Sharif sammanfattar här min blick under den nästan fyra timmar långa filmen.

Som jag nämnde i inledningen så misstänker jag att Lawrence led av någon slags mental sjukdom, troligtvis så var han bipolär. Eller det är snarare så filmen framställer honom.
Och det blir samtidigt filmens största problem.


Jag får oerhört svårt att följa med i filmen när vår huvudkaraktär tar beslut baserade på ologiska känslostormar. Hade nog hellre sett att man valde att spendera större delen av de 4 timmarna speltid som filmen erbjuder på att berätta om denna möjliga sjukdom och de svårigheter när man försöker ena ett land utan förmågan att ta rationella beslut.
Vad vi blir lämnade med nu är en andra och tredje akt fylld med en smet av scener utan någon klar tråd då Lawrence flänger fram och tillbaka mellan ett par olika länder med högst oklara mål.

the Slutkläm : 

Lyssna inte på mig. Så många storregissörer och filmvetare kan inte ha fel. Se den!


the Betyg:



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar