måndag 30 december 2013

Attack of the 50 ft. Woman (Wow! Min fru är en sexig jätte, 1993, LD, 90 min)

Kommer Daryl Hannah's talang växa med karaktären?

IMDB

Wikipedia


the Players: 
Daryl Hannah
Daniel Baldwin
Frances Fisher 
Directed by:
Christopher Guest 
Written by:  
Mark Hanna
Joseph Doughtery
Cinematography by: 
Russell Carpenter 
Music by: 
Christopher Guest 
Michael McKean
Production design by: 
Joesph T. Garrity 
Art Direction by: 
Pat Tagliaferro
Set Decoration by: 
Linda Allen
Film Editing by:
Harry Keramidas
the Plot:

En ständigt utnyttjad arvtagerska (Hannah) flyr ut i öknen efter att ha kommit på sin otrogne man (Baldwin) för sista gången. Väl där så stöter hon på ett UFO och snart så ska hennes ilska växa till oanade höjder.

the Background:

Köpte denna film på Laser Disc för ett tag sedan i tron om att det var en skön 70-tals rulle med ett snyggt omslag. Om jag inte hade lyssnat på min intuition utan forskat lite i saken så hade jag snabbt förstått att det var en "made for TV" remake på en film vid namn Attack of the 50 Foot Woman från 1958. 

Filmen är alltså regisserad av den ytterst märklige autören Christopher Guest. Och framför kameran så står den ytterst märklige Daryl Hannah och den mycket väl castade Daniel Baldwin, som är som född för sin roll som mansgris.

En trolig reaktion från den första visningen av filmen...på TV.

the Review:

Som ni förstår så var mina förväntningar något helt annat inledningsvis. Förväntningar som vändes upp och ner på relativt snabbt, uppenbarligen och ytterst sorgligt, till det värre.

Filmens största svaghet är att den blir så pass oklar i sin ton och riktning. För vi kan väll enas om att om man sätter sig för att se en film som heter Attack of the 50 FT. Woman, eller Wow! Min fru är en sexig jätte som vi valde att döpa om den till i Sverige, så är man inte riktigt där för dramat.
Självfallet så skadar det inte att ha trovärdiga karaktärer eller en trovärdig historia, men någonstans så får man ändå rikta sig mot antingen det komiska, underhållande eller det mer allvarliga och betydelsefulla.

Nu hamnar man som sagt någonstans i mitten och tyvärr så är jag redan såpass uttråkad, när vi väl kommer till sekvensen där vi får se vår gigantiska kvinna, att det inte längre intresserar mig. 

Doktorn har receptet för att bota denna upplevelse.


Det andra problemet är skådespelet. Dåligt är det inte, men det känns bara så pass oengagerat. Troligtvis så är väll de flesta där för att betala månadens hyra och inte för att skapa något. Man kan tycka att de i alla fall kunde haft lite roligt på jobbet, en energi som man sedan hade kunnat försökt fånga och överföra till filmen. Men nej...

Sen så är jag fortfarande ytterst tveksam till Hannah. En vän beskrev henne som talanglös, vilket jag tycker är hårt för något måste hon ha, annars så hade hon inte vart på den här nivån och spelat. Det är bara det att jag blir så sjukt deprimerad och uttråkad när jag ser något som hon agerar i. Märkligt nog så verkar hon samtidigt vara en väldigt spännande och färgrik karaktär vid sidan av sitt arbete. Nåväl, kanske springer jag på henne i ett verk där hon bevisar sina förmågor i framtiden.

Finns det något positivt? Absolut. Måste faktiskt säga att filmen ser rätt bra ut, där man till stor del har löst proportionssvårigheterna på ett utmärkt sätt. Att se Hannah glida runt i miniatyr staden på slutet och jaga vettskrämda invånare är en riktigt fröjd för ögat, framförallt om man inte är något större fan utav CGI.

the Slutkläm: En film med hög underhållningspotential men som tyvärr faller tungt på en oklar stämning och att historien inte berättas med den entusiasm som den förtjänar.

the Betyg: 2 ( en svag sådan)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar