torsdag 1 januari 2015

Sammanfattning av 2014.



Från Lone Pine Film History Musuem i Lone Pine, CA.


the Story so far:

Så har lite mer än ett år passerat sen jag började med detta experiment. Tänkte slänga ihop en liten översikt av de filmer som påverkade mig mest förra året. De filmer som helst enkelt lämnade de mest positiva känslorna. Filmerna är inte rangordnande.


1. It's A Wonderful Life (1946, 130 min)
En oerhört mysig och tänkvärd julhistoria. Min första dunst med Frank Capra och den film som fick mig att förstå storheten med James Stewart. Nu kommer jag kanske aldrig bli något vidare "Jimmie Stewart fan" men likväl så var han som stöpt för denna roll. Ett stort shout-out till Donna Reed som spelar sin roll med oerhörd naturlighet och kärlek. Se den!

2. Repo Man (1984, 92 min)
Den totala motsatsen till filmen innan, fast på ett oerhört underhållande vis. Liverpoolfödde Alex Cox's "punkiga" debutfilm som är något av det mest underhållande som jag sett i år. Med sin kaotiskt välplanerade film som försvinner lika snabbt som den dyker upp i din vardag, men lämnar efter sig många små charmiga ögonblick samt en del visdom. Sen skadar det inte heller att stencool'e Harry Dean Stanton bidrar med sin expertis. Se den!

3. Possession (1981, 127 min)
Betydligt mer pretentiös än Repo Man, något den klarar av med bravur. Precis en film i min smak. En skruvad vardag i efterkrigs-Berlin, tar en smått oväntad mörk svängning, på gränsen till infernalisk. Riktigt läcker rulle med ett grymt jobb framför kameran från Isabelle Adjani och Sam Neill. Är också en film som öppnar upp för många timmar av analys och reflektering. Se den!

4. Sátántangó (1994, 450 min)
Att en så pass lång film med såpass långsamt klipptempo, trots det kan underhålla och engagera så pass, är inget mindre än häpnadsväckande. En film som inledningsvis har så pass mycket emot sig levererar ett MVG med stjärna i kanten. De bilder som Béla Tarr och hans fotograf Gábor Medvigy skapar är oförglömliga. Se den! (När ni får tid)

5. Angst (1983, 83 min)
Ytterligare en film som är oerhört vacker och inspirerande att bevittna rent visuellt. Angst har mycket olyckligt nog försvunnit i havet av bannlysta filmer från 80-talet. Den är värd ett betydligt bättre öde, som den nyskapande upplevelse som den är. Erwin Leder imponerar i rollen som den psykopatiske mördaren. Se den!


5. M (1931, 109 min)
Fritz Lang's klassiker, om förra årets andra central-Europeiske seriemördare. En film som jag har väntat på att få se i många år, och oj! vad den levererade när det väl skedde. En film som förtjänar alla de hyllningarna den har fått genom åren och tack vare ett grymt foto och en strålande Peter Lorre så håller den alltjämt idag. Se den!


5. Sunrise (1927, 94 min)
Självklart är en av årets häftigaste upplevelser att se denna stumfilms(i viss mån)-klassiker, ackompanjerat av Matti Bye, på Bio Capitol/Cinemateket i Göteborg. En film som i motsats till Gone with the Wind vet hur man skapar en trovärdig romans på vita duken. Fascinerande hur en film från 1927 kan vara så välskriven och välberättad. Något som lämnar hopp om framtiden, trots allt. Se den!


SE DOM!


Gloria Grahame's minnesplatta i Oakwood Memorial Park Cemetary, CA.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar