tisdag 26 augusti 2014

Teenage Mutant Ninja Turtles (1990, 93 min, DVD)

Heroes in a half shelf. Turtle power!


IMDB

Wikipedia


the Players: 
Judith Hoag
Elias Koteas
Kevin Clash
Josh Pais
Brian Tochi
Robbie Rist
Corey Feldman
Directed by:
Steve Barron 
Screenplay by:  
Bobby Herbeck
Todd W. Langen
Cinematography by: 
John Fenner  
Music Composed by: 
John du Prez
Production Design by: 
Roy Forge Smith  
Art Direction by: 
Gary Wissner  
Set Decoration by: 
Barbara Kahn
Brendan Smith
Character Design by: 
Jim Henson
Costume Design by: 
John Hay
Film Editing by:
William D. Gordean
Sally Menke
James R. Symons 


the Plot:

En snabbt växande kriminell organisation sätter sina vassa klor i staden New York. Som tur är så har en talande muterad råtta lärt upp fyra talande muterade sköldpaddor nån slags asiatisk kampsportsteknik, som dom vill kalla för Ninjitsu, redo att bekämpa detta otyg.


Detta charmanta gäng kom att forma många barns uppväxt under det sena 80-talet.


the Background:

Ja då var vi alltså framme vid att analysera min ungdomskärlek; Teenage Mutant Ninja (Hero) Turtles. Om själva kärleken talar vi om senare för nu blir det lite fakta. Roligt nog så fick jag själv en hel del insikter när jag läste på om filmen och fenomenet i sig. Det visade sig att den åttaårige versionen av mig själv levde väldigt i nuet och inte var allt för intresserad av historia. En historia som sisådär tjugo år senare faktiskt göder det lilla uns av nostalgi som fortfarande fanns kvar i denna urtvättad själ. 

Historien tar vid bara månaderna innan min egna födelse (Vi var som gjorde för varandra). Två nördar i en delstat i USA, med alldeles för många s i namnet för sitt egna bästa, satt vid sitt köksbord och skapade en svart vit serietidning om ett par talande sköldpaddor för den lånade summan av $1000. 

Men en stark målmedvetenhet och viss kunskap om marknadsföring så lyckades de två arbetskamraterna, Kevin Eastman och Peter Laird, att ge sin tidning ett namn och efterfrågan ökade markant. Inför deras andra släpp, 1985, så fanns det redan 15,000 förbokningar. När man sedan började rikta blickarna mot "merchandise" världen så blev det dags för miljardregnet att börja falla över våra två enkla serietidningsskapare. 

Palladium Books rollspel om de fyra ninjorna ledde till licensagenten Mark Freeman. Han såg potentialen i produkten och började spotta ut attiraljer med de fyra renässansmålarna och till slut också det som detta franchise troligtvis är mest känt igenom. TV-serien. Serien debuterade på dumburkarna 1987 och som först efter 9 år i etern tillät sina åskådare att släppa taget om dess järngrepp.

"..start[ing] the Turtles.. was a goof; it was not anything we envisioned directing our lives in any way, shape, or form. It was like, "Hey, this looks like fun! Let's self-publish it! Let's see what happens!" ...Suddenly, and just completely out of the blue, this Turtles phenomenon emerged. And really - from day one - just took over. It was a rapidly accelerating process which culminated in essentially taking over our lives. Completely."


                                                                                        ///Peter Laird

Innan Jack Mulanax jagade psykopatiska seriemördare i Vallejo så lekte han rättskipare i New York.


Långfilmerna kom att produceras av det klassiska produktionsbolaget Golden Harvest från Hong Kong. Filmen spelades in något i skymundan på the North Carolina Film Studios och kom senare att bli distribuerat av den då lilla aktören New Line Cinema.
Men filmen blev en riktig kassako och slog bland annat Back to the Future 3, Rocky V och Gremlins 2 i Box Office siffrorna samtidigt osm man inte var långt ifrån giganter som Home Alone, Dances with Wolves och Pretty Woman i toppen. Totalt så spelade filmer in lite över två miljarder världen över.


Kostymerna i filmen är skapade av den legendariske Jim Henson. Kostymer som han själv hävda var det svåraste projekt han dittills hade jobbat med. Och personen som gav både det fysiska och hörbara livet till Splinter i filmen var en av Henson's närmsta, Kevin Clash, mannen som gav Elmo i Sesame Street en röst.

Något jag också minns från barndomen var förvirring kring namnet. Var det Hero Turtles eller Ninja Turtles? Jo denna förvirring var ytterligare en effekt av Mary Whitehouse's stenhårda och i många fall urfåniga censurkampanj på de Brittiska öarna. Ordet ninja ansågs vara alldeles för våldsamt laddat och man bytte därför ut mot Hero istället. Man passade även på att ändra om sångtexten från "Splinter taught them to be ninja teens" till Splinter taught them to be fighting teens". Vilket så här i efterhand känns minst sagt besynnerligt. Michelangelo's nunchakus byttes också ut mot en änterhake och därav räddade man också en hel generation från att bli bestialiska massmördare. 

Övriga notiser är att den nyss bortgångne Robin Williams var ett stort fan av serietidningen och under inspelning av Cadillac Man så hjälpte han Judith Hoag med hennes efterforskning kring karaktären April O'Neal.

Det här var också Sally Menke's första professionella redigeringsjobb. Hon kom senare att arbeta med alla Quentin Tarantino's filmer fram tills hennes bortgång 2010.

the Review: 

Att jag då trots allt valde att ta denna djupdykning i nostalgikänslorna berodde naturligtvis på att jag var och såg Michael Bay's nya spektakel på bio. Den nya Turtles filmen.
En film som jag trots min avsky mot herr Bay (även om han bara har producerat så ser man hans fingeravtryck överallt) faktiskt uppskattade till viss del. Jag blev i alla fall underhållen i cirka 90 minuter, ett resultat som numer lyser med sin frånvaro när det kommer till action.
 
Fotklanen borde byta PR byrå...

Filmupplevelsen fick faktiskt också en välkomnande sidoeffekt. Jag lämnade salongerna med ett enormt sug att forska i vad det var som fick mig att älska dessa minst sagt udda karaktärer som liten? Varför jag spenderar timmar och åter timmar med att se om det där hemmainspelade VHS bandet med de första avsnittet av serien? Och varför som jag nu tjugo år senare kanske sitta och känna mig emotionellt engagerad i en så pass urlöjlig historia som detta ändå är?

Efter att ha läst på om skaparna Eastman och Laird så insåg jag att jag som ung visste betydligt mindre än vad jag trodde om Turtles och deras bakgrund. Och att verkligheten faktiskt är rätt så intressant och betydligt mer genuin än vad man kanske kan tro om ett så pass urvattnat varumärke.

Jag hade bara sett den andra filmen utav original trilogin. Den som filmskaparna på ett mycket smakfullt sätt lyckades nysta in ett musikframträdande med Vanilla Ice i historien. En film som vad jag minns lämnade en hel del att önska. Utöver Vanilla Ice då förstås.

Tyvärr så måste jag säga att den först födde i familjen aldrig riktigt bjuder upp till dans den heller. Det tog mig ett bra tag innan jag tillslut tog tag i att skriva denna recension av filmen. Något som både kan bero på att jag fortfarande inte har hittat tillbaka till min vardagsrytm efter semestern. Men mest troligtvis så beror det på att jag börjar tröttna på filmer som över huvud taget inte berör på något sätt. 


Bekymrad så tog jag mig hem och började rota i garderoberna och tror det eller ej men jag tror mig ha hittat nyckeln långt ned i en gammal pappkasse begraven av damm.

Visst den första kärleken var säkerligen TV-serien. Berättelsen om ett gäng pubertala och skräniga ninja mutanter som slog mot robotar och märkliga ting från andra dimensioner. Och självfallet så låg mycket i de coola gubbarna man lekte och drömde sig bort med ute bland buskarna. Men med åren så började jag läsa tidningarna mer och mer och det blev mindre lek med figurerna eller vad som återstod av dom. Och där har vi en helt annan bild av de fyra bröderna. Historier och karaktärer som jag upplevde utvecklades och mognade i takt med sin publik. En betydligt mer mystisk, obehaglig och allvarlig ton än vad man bjuds på i TV-serien eller någon av filmerna. Något jag tror hjälpte i att befästa Turtles till det varumärke det fortsatt är i dag.

Min bild av Turtles är mer så här än så här. Och tyvärr så tenderar filmerna att välja att jobba med det senare...


the Slutkläm:
 
Självfallet så hade jag ju velat go i godo för originalfilmen men med handen på hjärtat så spelar det faktiskt ingen större roll vad man väljer att se, om man nu trots allt ska se en Turtles rulle. Mitt förslag är att se om man kan få tag på tidningsupplagorna istället.

Även om det ska ges en hederseloge till Henson's arbete och scenografin i filmen som är riktigt gedigen.

the Betyg: 2



"Cowabunga, dude!"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar