måndag 6 januari 2014

Attack (1956, DVD, 107 min)

Repmånad med Jack Palance.

IMDB

Wikipedia


the Players: 
Jack Palance
Eddie Albert
Lee Marvin 
William Smithers
Directed by:
Robert Aldrich 
Written by:  
James Poe 
Cinematography by: 
Joseph F. Biroc 
Music by: 
Frank De Vol
Art Direction by: 
William Glasgow 
Set Decoration by: 
Glen Daniels
Film Editing by:
Michael Luciano
the Plot:

Andra världskriget och vi befinner oss i Belgien och the Battle of the Bulge. Fox kompaniet börjar tappa förtroendet för sin kompanichef Cooney (Albert) som fått sin plats tack vare politiska kontakter. Alla känslor svallar över när anfallet mot den lilla byn La Nelle inte går som beräknat och plötsligt så är tysken inte den enda fienden att hålla ögonen på.

the Background:

Ytterligare en film som jag blev intresserad av tack vare Lee Marvin. Det visade sig också vara Robert Aldrich och hans närmsta (the flight of the Phoenix) som låg bakom filmen.
Just Aldrich och Marvin har arbetat ihop på en annan mer erkänd krigsfilm (som en viss Tarantino nyligen hedrade något med Inglourious Basterds) i the Dirty Dozen.
Det visade sig också att det var en viss Saul Bass som låg bakom förtexten vilket alltid är intressant.

Aldrich ville ta fram de mörka sidor som kriget öppnar upp hos människor.

Övrigt att notera är att filmen inte fick mycket till hjälp från någon. Med en budget på $810. 000 och en motvilja från den amerikanska militären, efter att man hade läst manuset, att bidra med utrustning och fordon så spelades större delen av filmen in på RKO's backlot.

the Review:

Jag ska vara ärlig. Jag hade extremt svårt att koncentrera mig på filmen när jag snabbt insåg att den inte riktigt var vad jag hade förväntat mig. Och även om den inte svek på något sätt så kunde jag aldrig återhämta mig från mina inledande, och troligtvis något för högt ställda, förväntningar.

Det är nästan så att jag är besviken på mig själv då denna film borde vara värd ett bättre öde. Men samtidigt så vill jag tro att det snarare var tanken som var bra med filmen än själva utförandet. Personligen så älskar jag Band of Brothers och Generation Kill.
Två serier som jag tycker skildrar krig på ett ypperligt sätt, utan att själv ha upplevt det på närmre håll, och att jag väljer att jämföra Attack med just dessa två produktioner är att dom faktiskt liknar varandra väldigt mycket.



På grund av eller tack vare den begränsade budgeten så får filmen en TV-känsla i produktionsvärdet, där man blir påmind om studiobygget på ett charmigt sätt.
Och där man istället för storslagna krigsscener får koncentrera sig på dramat mellan de olika människorna.

Och just Band of Brothers har faktiskt ett avsnitt som utspelar sig under the Battle fo the Bulge som till viss del påminner om grundstoryn i Attack. Ytterligare en faktor som får mig att tänka på filmen, snarare som ett långt avsnitt i en serie än en film i sig.

De fyra huvudkaraktärerna spelas skickligt, där Jack Palance givetvis sticker ut som den  hämndlystne löjtnanten Costa. Tyvärr så blir Albert's karaktär något väl teatralisk, framförallt mot slutet, vilket lyfts fram extra av den överdramatiska musiken skriven av De Vol.

Som ni förstår så får jag svårt att recensera filmen på ett ordentligt sätt när jag själv aldrig blev något vidare känslomässigt engagerad i historien. Men jag tycker ändå att den berättar det den vill på ett bra och intressant sätt.

the Slutkläm:

En liten krigsfilm som berättar de små historierna i den större på ett skickligt sätt. Även om den tyvärr inte riktigt fångade min fulla uppmärksamhet. En film för krigsentusiasten och troligtvis ingen annan.


the Betyg: 2 (Förtjänt av mer)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar