lördag 27 september 2014

Sudba Cheloveka (the Destiny of a Man, 1959, DVD, 103min)

Ska kamrat Sokolov överleva östfrontens förskräckelser?


IMDB

Wikipedia


the Players: 
Sergey Bondarchuk
Zinaida Kirienko
Pavel Volkov
Pavel Boriskin
Directed by:
Sergey Bondarchuk
Produced by:
Mosfilm
Goskino CCCP
Screenplay by:  
Yuri Lukin
Fyodor Shakhmagonov
Cinematography by: 
Vladimir Monakhov  
Music Composed by: 
Venyamin Basner
Production Design by: 
Ippolit Novoderyozhkin
Sergey Voronkov
Costume Design by: 
O. Veryski
Make Up Design by: 
N. Pechentsov 
Film Editing by:
Tatyana Likhachyova


the Plot:

Två chaufförer delar en cigarett medan den ena berättar om det onda och det goda som han gått igenom i sitt liv och då framförallt de plågor som han tvingades genomgå i och med andra världs kriget. Helt enkelt ett människoöde som filmens titel också hänvisar till.


Filmen koncentrerar sig på mannen, och hyllar förmågan att skapa fler män.


the Background:

Filmen bygger i vanlig ordning på en novell med samma namn skriven av Mikhail Sholokhov. Han blev framförallt känd för sitt enorma verk om Don Kosackerna. Där han följer ödet för denna folkgrupp genom Revolutionen, inbördeskriget och Stalins kollektivisering. Detta verk och arbete, mer känt som And Quiet Flows the Don, som han kämpade med i cirka fjorton år ledde till slut till ett mycket hedrande Nobel pris i litteratur.

Författaren har även fått en asteroid döpt efter sig. 2448 Sholokhov.

Sudba Cheloveka är också Sergey Bondarchuk's regidebut. Sergey som skulle bli en av tidernas största inom den Ryska film och teatervärlden föddes 1920 i det nuvarande (knappt...) Ukraina. Färskt nyutbildad skådespelare så gick han in i slaget mot Tyskarna som han klarade sig helskinnad ifrån och fullgjorde sin tjänst 1946. 

Vid 32 års ålder mottog han, som yngst någonsin, det tunga priset People's Artist of the USSR och sju år senare så skulle han själv ta tag i taktpinnen och börja regissera. Ett arbete som utmynnade i "the Grand Prize" på Moskvas internationella filmfestival. Ett pris han återigen skulle plocka hem sex år senare med den första delen ur filmatiseringen av Tolstoy's Voyna i Mir.


Desinfektionsavdelningen.


the Review: 

Detta är alltså en skapelse av den ryske auteuren som ligger bakom mastodontfilmernas mastodontfilm och som länge har förpestat min film,skådis och registatistik på Filmtipset (med ett alldeles för oresonligt snittbetyg). Men det skulle ta ett tag innan jag insåg att jag inledningsvis hade blandade ihop Bondarchuk och Klimov. Ett misstag som påverkade min förväntningar något enormt då jag är en slav under, den i mina ögon långt mer begåvade, Elem Klimov. Regissören som ligger bakom krigsfilmhistoriens och kanske även en av tidernas starkaste filmer i Idi i Smotri.

Utan att klanka ner alldeles för mycket på den gode Bondarchuk så måste jag ändå erkänna att för en som plågat sig igenom (från och till så kändes det faktiskt så) hans sju och halv timme långa filmatisering av Voyna i Mir så är det förvånansvärt lite som man tar med sig. En massiv produktion som utöver en eller två häpnande bildkompositioner går en rätt omärkt förbi. I mina ögon så hedrar jag hellre det enorma logistikjobb som måste legat bakom detta episka projekt. Det är i mästarklassnivå.

Tänkte i alla fall att det vore lite smått roligt att jämföra Bondarchuk's bilder från kriget med Klimov's, nu när jag inledningsvis ändå blandade ihop dom.


Pavel Boriskin tränar på sin Akira look.

Men klasskillnaden gör sig snabbt påmind då vi i Idi i Smotri får uppleva Nazi-Tysklands förgripelser över det Vitryska landskapet och dess människor genom de sköraste och mest talande ögon som filmbranschen har sett. Aleksei Kravschenko's chockerade ansiktsuttryck i slutscenerna är något som fortsatt ekar i mina synnerver.

I Bondarchuk's film följer vi vi krigets medföljande vemod genom ögonen på en medelålders, spritplufsig, skådespelare med ett uppenbart storhetsvansinne. På detta så berättas historien också som en flashback. Vilket leder till att all möjlig spänning försvinner då vi undermedvetet känner att det trots allt kommer att lösa sig för vår huvudkaraktär. 

Fotot i Klimovs mästerverk är väl det som är minst imponerande, utan att på något sätt vara anspråkslöst, men även här så slår den Sudba Cheloveka med hästlängder då fotot, utöver ett par imponerande men samtidigt omotiverade kranåkningar, känns oerhört daterat för att vara en produktion från det sena 50-talet.

Roligt nog så arbetade samma scenograf i Sudba Cheloveka och Klimov's film om Rasputin, Agoniya. Just scenografin i Agoniya är oerhört imponerande och ett av de ting som verkligen gör den filmen sevärd. Scenografin är också något som jag heller inte kan klandra i Bondarchuk's verk. Mycket gediget men samtidigt inget som sticker ut. Men hur mycket som Sergey Voronkov hade med resultatet i någon av filmer är svårare att fastslå men likväl värt att notera.

Har ju som mål i mina recensioner att berätta så lite om filmen som möjligt och utan att uppmana till några oförtjänta förväntningar (även om det är näst intill omöjligt). Men det som verkligen "seals the deal" med Idi i Smotri är att trots allt vansinne och smärta som man har fått uppleva fram tills slutet och trots att det är en film skapad i ett land och under en tid då nationell propaganda var av stor betydelse så lyckades man undgå detta och faktiskt leverera en nyanserad och oerhört tänkvärd slutpoäng. Till skilland mot Bondarchuk's historia som misslyckas grovt även där. Att pengarna till filmen är subventionerat direkt från staten görs sig smärtsamt påmind med filmens allra sista bildrutor och detta lämnar efter sig en rätt sur bismak i munnen.

 
the Slutkläm:
 
Känns som att jag har gått rätt hårt åt en film som egentligen inte alls är så hemskt dålig men nu fick den oturligt nog bli jämförd med Idi i Smotri. En film som jag räknar som en av tidernas största mästerverk. Hur rättvist det må vara låter jag vara osagt. Så vem ska då se denna film? Skulle nog ärligt talat inte rekommendera den till någon om den nu inte var intresserad i antingen Bondarschuk's historia eller Rysslands historia. Så mycket mer tycker jag faktiskt inte att den erbjuder.


the Betyg: 



"Курить не только в плохой, а умирают."



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar