Vad är det som egentligen döljer sig i bakluckan? |
IMDB
Wikipedia
the Players:
Emilio Estevez
Harry Dean Stanton
Olivia Barash
Tracey Walter
Susan Barnes
Directed by:
Alex Cox
Screenplay by:
Alex Cox
Cinematography by:
Robby Müller
Music by:
Steven Hufsteter
Tito "Humberto" Larriva
Production Design by:
Lydia Burbank
Art Direction by:
Lydia Burbank
J. Rae Fox
Set Decoration by:
Cheryl Cutler
Film Editing by:
Dennis Dolan
the Plot:
Otto (Estevez), en av många nihilistiska punkrockare i Los Angeles området, blir av med sitt meningslösa jobb i ett varuhus. Väl tillbaka på gatan så faller han i klorna på den excentriske Bud (Dean Stanton) och snart så får han en ny om än ofrivillig karriär som repo man (beslagtar obetalda bilar). Ett av Otto's första uppdrag blir att återfinna en 1964 års Chevrolet Malibu. Men det kommer visa sig vara en högst eftertraktad bil.
Emilio Estevez och Harry Dean Stanton ställer till med hyss i centrala Los Angeles. |
the Background:
Regissören och den liverpoolfödde Alex Cox studerade juridik vid Oxford University, tillsammans med en viss Tony Blair, innan han ändrade karriärsplaner och började läsa Film och TV. En väg som till slut ledde honom till Los Angeles och UCLA. Där kom han att starta sitt första produktionsbolag, Edge City, tillsammans med ett par vänner.
Bolagets första långfilm skulle bli Repo Man, baserat på ett manus av just Alex Cox, som man inledningsvis siktade på att producera för cirka $70 000. Men när man fick med producenten Michael Nesmith, som nog är mest känd som en av medlemmarna i the Monkees, så lyckades han både få med sig Universal som finansiär och en förhöjd budget till över miljonen dollar.
Under tiden som filmen producerades så byttes ledningen på Universal ut och därmed försvann också tron på Alex Cox märkliga projekt. Resultatet blev kraftigt förminskade speltillfällen efter premiär och filmen fick svårt att hitta sin publik. Filmens räddning skulle bli dess soundtrack. Med artister som Black Flag, Sucidial Tendencies och Iggy Pop lyckades man skapa sitt namn bakvägen. Ett så pass starkt intresse väcktes att filmen fick en andra chans på biograferna där den verkligen levererade.
Repo Man har på äldre dagar blivit något av en kultklassiker. Enligt Wikipedia så anses den som en av de bättre filmerna från årgången 84. Ett år fylld med klassiker som bla. Ghostbusters, the Terminator, Indiana Jones och Once Upon a Time in America. På Rotten Tomatoes så når den det respektingivande betyget 98%. Medans den också har blivit framröstad som den åttonde bästa filmen om L.A de senaste 25 åren av L.A Times och återfinns likt Wu Du på Entertainment Weekly's Top 50 kultfilms lista.
Ett försök gjordes för att producera en uppföljare, ett försök som misslyckades och istället resulterade i dokumentärfilmen a Texas Tale of Treason. Illustratörerna Christopher Bones och Justin Randall fick dock nys på Alex Cox manus och bad om att istället få göra ett seriealbum på historien. Och 2008 så såg Waldo's Hawaiian Holiday dagens ljus genom bolaget Gestalt Comics.
Alex Cox's framtids/nutids skildring kan ses som något kall. |
Alex Cox som hamnade i onåd med Hollywood efter hans gigantiskt stora ekonomiska flopp Walker, en historia som jag säkerligen kan återkomma till, har på senare år producerat en inofficiell uppföljare i Repo Chick. En film som Universal försökte stoppa, då dom tillsammans med Alex Cox äger rättigheterna till uppföljaren till Repo Man, men som man misslyckades med.
Man bör även nämna att det är Emilio Estevez, son till Martin Sheen, första film i huvudrollen.
the Review:
Detta är något av det mest konstiga som jag någonsin har sett på den vita duken samtidigt som den är såpass lättsmält och delvis lättförståeligt. Och frågan är hur man nu recenserar en så pass anarkistisk film. Men jag ska försöka göra mitt bästa att dela med mig av de känslor som besökte mig under de cirka 90 minuterna som Alex Cox tog över mitt liv.
Jag hade inledningsvis knappt inga förväntningar på filmen utöver att jag hade sett en ruggigt skön trailer. En trailer som snarare hade lett mig in på att det var någon slags exploitationfilm från 70-talet.
En karaktär som filmen tar med sig rakt igenom med dess minst sagt skruvade tema men samtidigt med en punk/grunge charm som jag, som växte upp under den eran, har betydligt lättare att relatera till. Och just tonen i filmen blir därför något sarkastisk och samhälls satirisk. Samtidigt som den från och till faktiskt känns smått poetisk. Ett läge som passar mig alldeles utmärkt.
Jag tror att det bästa sättet att förklara det är genom att ta hjälp av Jerry Seinfeld och Larry David's tagline till deras hitserie. Seinfeld. A show about nothing. Om Seinfeld var en serie om ingenting så är Repo Man a film about nothing.
Serien Seinfeld handlade ju såklart inte om ingenting. Det man gjorde så genialt var att plocka fram de små lustigheter som verkligheten erbjuder. Där dom självfallet också skruvade upp händelserna något med uppskruvade karaktärer i centrum.
Repo Man hanterar väl inte direkt vardagen i första hand. Grund historien, den som för filmen framåt, tenderar att innehålla grova sci-fi inslag. Men karaktärerna och världen runt omkring vår historia skulle mycket väl ha kunnat dyka upp i ett random Seinfeld avsnitt. Och själva livssättet och temat känns igen.
Alla dessa positiva känslor kulminerade någonstans i under filmens gång. Såpass att jag slogs av tanken att faktiskt ge filmen ett toppbetyg, femman, ett betyg som jag är oerhört snål med.
Men allt det som jag precis har hyllat Repo Man för blir också dess fall. För när vi väl når upplösningen så känner man inte riktigt något. Varken glädje eller ilska. Och avsaknaden av någon slags röd tråd känns påtaglig.
the Slutkläm:
Skulle säga att det är en film som alla kan se och uppskatta (perfekt för bakfyllan om man nu sysslar med sånt) även om den såklart garanterat går hem betydligt bättre hos människor som uppskattar att gå emot samhällets rytm och krav. Plus att Harry Dean Stanton är med. Bara det gör den sevärd.
the Betyg: 4,3 (Så jävla bra men samtidigt inte så jävla bra)
"The more you drive, the less intelligent you are. "
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar